Et smut til Nice?

Har du nogensinde været i Nice ved den franske riviera? Hvis ikke så kan jeg fortælle dig at det er et fantastisk flot område, og maden er ikke nødvendigvis særlig fransk i det. Faktisk er madkulturen i området præget af at grænsen til Italien er meget tæt på. Overalt kan man finde pizzeriaer der laver pizzaer i træfyrede stenovne.

Har du været i Nice, så ved du også godt at disse pizzaer sjældent er værd at skrive hjem om. F.eks. er det de færreste franske pizzabagere der rent faktisk putter mozzarella på pizzaen, men i stedet nøjes med en lokal variant af samme ost. Den smager bare ikke altid lige så godt. Pizzaerne er generelt også rullet meget tyndt ud, og med rullet mener jeg at de enten bruger en maskine eller en kagerulle til at åbne dejen med. De kan faktisk godt lidt minde om den romanske udgave af en pizza.

Jeg har selv været i Nice en del gange efterhånden, og sidste gang jeg var dernede var her i foråret. Jeg havde faktisk lavet en aftale med mig selv om at jeg helst ikke skulle spise pizza dernede, for jeg var før blevet pænt skuffet.

Hjælp fra en cykelfotograf
Mens vi var i området var der også cykelløb – Paris-Nice, og som den cykelrytter jeg trods alt også leger når jeg ikke er på arbejde, så var det jo kærkomment at holde lidt øje med det. På Instagram følger jeg endda en fotograf der hedder Tim de Waele, som altid er med til de større cykelløb. Efter sidste etape havde han uploadet et billede af den mest fantastiske pizza jeg længe havde set, og skrev at det var i Nice.

Jeg kommenterede omgående på billedet og spurgte hvor i alverden han var henne, og svarede dagen efter at han havde spist på en restaurant der hed Villa D’Este.

Det betød at vi et par dage efter pakkede bilen og kørte ned til Nice for at finde restauranten. Det lykkedes uden de store problemer da den ligger på en af de små gågader i Nice, stemningen var fantastisk. Da vi kom havde vi stedet for os selv og vi begyndte egentlig at tvivle på om det overhovedet var noget, men efter 15 minutter summede hele restauranten af liv og glade dage, og tjeneren var i den grad i hopla.

En ordentlig pizza i Frankrig
Da de kom med pizzaerne blev vi ikke skuffede. Bagt i stenovn efter napolitanske principper, så den var sprød og blød på samme tid, var lidt “fedtet” og smagte af Italien. Samspillet mellem tomatsovsen og den friske mozzarella var ikke til at stå for, og det hele blev kørt ned med smil på læben.

Villa D’Este

Som man kan se på billedet fik jeg en med kogt skinke – en personlig favorit. En helt igennem fantastisk pizza.

Så skal du til Nice, og får lyst til en pizza, så smut forbi Villa D’este. De er relativt nemme at finde hvis man googler dem. Og har du lyst til ægte napolitansk pizza, som i verificeret napolitansk pizza, så ligger der et meget lille pizzeria der hedder Les Amoureux i Nice, som er VPN certificeret. Jeg fik ikke selv mulighed for at spise hos dem denne gang, da de har nogle lidt spøjse åbningstider, og ikke har plads til at man spiser hos dem. Men min kæreste har spist der før, og siger at det er tæt på Da Michele.

About kermithimself

Passionate bikerider and pizzamaker. All in my spare time. I work professionally with marketing and events, and have many interests besides riding my bike and having fun with making pizzas.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.