Pizza i New York

I efteråret var jeg et smut i New York med min altid dejlige kæreste. Var der én ting jeg blev overrasket over så var det antallet af spisesteder i byen, for er du gal der er mange. Alt fra superlækre og dyre restauranter, til små snuskede steder hvor man ikke havde lyst til at opholde sig alt for længe. Derudover var der et kæmpe midtersegment hvor restauranten var lækker, priserne gode, og fantastisk stemning. Jeg havde på forhånd lavet en mental liste over de steder jeg skulle besøge rent pizzamæssigt, for der er faktisk en del pizzeriaer der serverer napolitanske pizzaer i byen.

Forcella
Anbefalet af en bekendt som er VPN certificeret pizzaiolo, og har biks i Sao Paolo. Forcella ligger så vidt jeg husker 2 eller 3 steder i New York, men da vores hotel lå lige omkring 24th Street, så var det oplagt at snuppe den der lå på Park Avenue South – mellem 26th og 27th. Faktisk kun 10 minutters gang fra vores hotel.

Vi besøgte stedet første dag vi var i byen, så det var med en vis spænding at vi gik rundt, kiggede på høje bygninger og skulle spise frokost der. Vi lagde ud med en caprese der sagde spar 2, og jeg snuppede så også en Margherita. En super lækker pizza, der mere eller mindre sad lige i skabet. Stedet var i øvrigt super hyggeligt, tjeneren var fra Balkan af alle steder, og kendte til Danmark pga. håndbold som han fulgte meget med i. Vi var der sen frokost, så vi havde mere eller mindre stedet for os selv.

Forcella

Kesté
Et andet sted jeg allerede inden vi tog afsted havde skrevet bag øret var Kesté på Bleeckerstreet. Dem af jer der har nørdet Youtube videoer omkring napolitanske pizzaer er med garanti løbet forbi navnet Roberto Caporuscio, da han er en af dem der har været med til at udbrede den napolitanske pizza i USA, og er instruktør hos VPN. I New York har han Kesté og driver derudover Don Antonio by Starita sammen med sin læremester Antonio Starita.

Da vi ankom til stedet om aftenen var der fuldstændig proppet, og hele Bleeckerstreet var fuld af liv, selvom det var en ganske almindelig hverdagsaften. Bleeckerstreet er i øvrigt en ekstrem lækker gade hvis man godt kan lide mad. Vi var dog super heldige at få det sidste ledige bord til 2 på det tidspunkt, og selvom det betød at vi næsten sad på skødet af de par vi havde ved vores sider, så var det det hele værd. Vores bord var helt oppe ad montren hvor pizzaioloen stod ved, så jeg havde udsyn til håndværket hele aftenen.

Jeg bestilte en pizza med parmaskinke, ruccolo og parmesan, som også er en af mine favoritter. Desværre skuffede pizzaen lidt. Om det var fordi kombinationen af ingredienser ikke helt passede til den napolitanske stil, skinken var lidt for tyk, eller fordi jeg egentlig mere havde lyst til noget andet skal jeg ikke kunne se. Dog så den helt korrekt ud.

Kesté

Don Antonio by Starita
En af de sidste dage vi var i byen bevægede vi os rundt oppe omkring Times Square, og da det efterhånden var ved at blive frokosttid fik jeg lokket kæresten på endnu en omgang pizza. Denne gang hos Don Antonio som ligger ved 50th Street mellem 8th og 9th Avenue. En af signaturretterne på stedet er den friturestegte pizza, som vi egentlig havde snakket om en del inden vi tog afsted.

Lykken var gjort da vi trådte ind i restauranten, der ligesom Kesté har placeret ovnen helt bagerst i lokalet, da Roberto sad ved baren med sin computer. Jeg følte mig lidt som et lille barn der lige havde mødt julemanden.

Selvom vi egentlig havde snakket om den friturestegte pizza, endte vi dog begge med noget helt andet. Jeg snuppede, for gud ved hvilken gang, en Margherita. Det er som om det er en pizza man aldrig rigtig bliver træt af fordi den faktisk formår at være frisk i smagen, selvom den kan være lidt tung. Af alle de pizzaer vi fik i New York var dette klart den bedste. Helt perfekt bagt, sprød og blød på samme tid, og dejen smeltede i munden. Derudover var tomatsovsen dejlig frisk og syrlig og havde det rigtige modspil til den fede mozzarella og olivenolien.

Foruden de 3 fantastiske steder, var vi faktisk også på et 4. sted der lavede napolitanske pizzaer, nemlig Pomodoro Rosso, som lå i et slags marked der hed Eataly. Forestil dig et klassisk italiensk marked med alt fra friske fisk, skinker, pasta, kaffe, kage etc – så var det samlet under ét tag her. Pizzaen var ganske udemærket, men slet ikke i samme kaliber som hos de 3 andre steder.

Pizza i New York
Tager man til New York er der vildt mange forskellige steder man kan få pizza, det siger næsten sig selv. Mange ikoniske steder er der faktisk også, og med mindre man har tænkt sig at leve af pizza, så kan man nok ikke nå dem alle sammen på én gang. Jeg har dog hørt om Scotts pizzatours, men det er måske lige at drive rovdrift på det.

Af andre steder kan bl.a. nævnes Lombardi’s, L&B Spumoni Gardens, Di Fara, Grimaldis, Motorino og Totonnos.

About kermithimself

Passionate bikerider and pizzamaker. All in my spare time. I work professionally with marketing and events, and have many interests besides riding my bike and having fun with making pizzas.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

