Rossopomodoro

Da min kæreste og jeg var i Italien for snart 4 år siden, besøgte vi foruden Da Michele i Napoli, også Rossopomodoro i Rom. Faktisk spiste vi der to gange. Efter at have smagt pizzaen hos Da Michele, var det svært at komme op på episke højder med Rossopomodoros pizza, men helt dårlig var den nu heller ikke.

Da vi 1,5 år efter gæstede New York blev vi derfor ganske begejstrede for at finde ud af at de sørme også havde en afdeling lige overfor vores hotel i Eataly. Har du ikke været i Eataly før, så kan det sammenlignes med Supermarco i København, bare meget vildere. I New York havde vi også mæsket i os af napolitansk pizza fra både Keste, Don Antonio, og Forcella, og igen leverede Rossopomodoro et ganske hæderligt produkt.

Derfor undrede det mig egentlig også at de aldrig rigtig fik medvind i Danmark, for de lå i en periode på Christianshavn, men fik hurtigt lukket ned igen. Det seneste stykke tid har jeg savnet en ordentlig pizza, og det til trods for at vi i efteråret 2015 fik besøgt både Don Antonio i New York, samt Tonys Pizza Napoletana og ikke mindst Una Pizza Napoletana i San Francisco. Gran Torino var første forsøg på en nogenlunde fornuftig pizza, og det gik ikke. Gorms blev besøgt igen, men er du gal hvor er det dog bare et elendigt produkt uden nogen form for sjæl overhovedet.

Derfor var det med stor glæde at jeg kunne læse at Rossopomodoro havde åbnet i Illums Rooftop, hvor vi så var inde i dag for at spise.

På toppen af Illum
Da vi kom øverst op i det gamle stormagasin, blev vi nærmest blæst væk af hvor flot der var blevet. Der er kommet en række forskellige spisesteder deroppe, og det oser altså bare af klasse.

Vi fandt hurtigt hen til Rossopomodoro som har et flot stort område med køkkenet i midten. Vi fik vores menukort, og fik en hurtig introduktion af vores italienske tjener der lige forklarede at de her pizzaer altså var lidt anderledes end vi måske var vant til. Vi kunne heldigvis forklare at vi elskede de napolitanske pizzaer, og at vi havde besøgt deres øvrige restauranter før. Så var der ligesom styr på det. Jeg bestilte en Verace som vel kan oversættes til “ægte” på dansk. I virkeligheden en Margherita, men med bøffel i stedet for komælksmozzarella. Min kæreste snuppede deres Leggera som bestod af ricotta, ruccola, cherrytomater, tomatsovs, og basilikum. Der er faktisk også skinke på, men det valgte hun fra.

Kort tid efter bestilling kom vores mad. Inden da havde vi haft mulighed for lige at kigge lidt nærmere på deres pizzaiolo der åbnede dejen helt rigtigt. Allerede der begyndte det hele at give mening igen. Pizzaerne så mildest talt fantastiske ud, om end lidt cheesy at de var formet som hjerter, men bevares – det var også Valentins Dag.

IMG_4450

Efter utallige skuffelser blandt de danske pizzeriaer der gør sig i napolitanske pizzaer, Gran Torino, Mothers, og Bæst, så var det virkelig en fornøjelse at sætte tænderne i denne. Bunden var blød, skorpen stor og flot, og pizzaen var fedtet. Fedtet skal på ingen måde forstås negativt i denne sammenhæng, for en napolitansk pizza skal være overdynget med ost, tomatsovs og olivenolie, for det er dét der gør hele forskellen. Da jeg kom igang med pizzaen gik der heller ikke lang tid før tomatsovsen og olivenolie var søbet ud på tallerkenen som den skal, så man kunne tage det ekstra sovs og proppe på skorpen ved næste bid. Den friskhed og nærmest læskende fornemmelse det skal være at spise en napolitansk pizza har de uden tvivl ramt! Min kærestes pizza var også meget frisk i det, og smagte fantastisk. De friske tomater, den cremede ost, og strukturen var ruccolaen sammen med dejen med den let røgede smag. Perfekt!

Jeg behøver vel næsten ikke nævne at pizzaerne røg hurtigt ned?

Dommen
Hvor er det dog lækkert at der endelig er kommet et sted som Rossopomodoro til København, som rent faktisk formår at lave en ordentlig napolitansk pizza, uden alt for fine fornemmelser. Det er selvfølgelig altid en anelse ucharmerende når det er en kæde der står bag, men de har på en eller anden måde formået at producere et produkt der på ingen måde smager som noget der bare skal over disken. Er det den perfekte pizza? Nej det er det ikke. Det er det måske for nogle, og set isoleret over den bedste napolitanske pizza i København vinder de uden tvivl. Hverken Mothers, Bæst eller Gran Torino kan være med her. De er ikke engang i nærheden. Jeg har spist napolitansk pizza 3 steder, hvor jeg kan sige at det har været de absolutte bedste pizzaer jeg har fået. Da Michele er stadig det jeg holder alting op imod. Det er DEN BEDSTE PIZZA jeg nogensinde har smagt. Den dannede hele skolen for hvordan en napolitansk pizza skal være efter min mening. Don Antonio by Starita i New York laver en arrogant Margherita, og har gjort det begge de gange jeg har spise der. Den smager helt igennem fantastisk. Og så er der selvfølgelig Una Pizza Napoletana i San Francisco. Den er meget anderledes fra både Don Antonio og Da Michele, men rummer elementer fra begge, og smager fremragende.

Rossopomodoro laver en fabelagtig pizza. Jeg kunne personligt godt ønske mig at dejen/skorpen var en anelse blødere og knap så sej i det, men det er selvfølgelig en smagssag. Tomatsovsen sad lige i skabet, osten sad lige i skabet, og kombinationen af det hele var virkelig godt. Det er bestemt ikke sidste gang jeg tager turen til Illums øverste etage for at spise pizza, og kan kun understrege at det her pt. er Danmarks bedste napolitanske pizza!

https://www.facebook.com/rossopomodoroDk

About kermithimself

Passionate bikerider and pizzamaker. All in my spare time. I work professionally with marketing and events, and have many interests besides riding my bike and having fun with making pizzas.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Rossopomodoro

  1. Jack says:

    (y) (Y) (y) tak for en rigtig fin anmeldelse.. gad godt der også kom en fra Tony’s i SF. når nu du har været forbi.. kommer den så gerne med masser af billeder 😉

Leave a Reply

