Mothers – 2. visit

Pizza Margherita

Et af 2012’s højdepunkter var for mig at finde ud af at man i Kødbyen kunne få noget der mindede om en Napolitansk pizza. Pizzeriaet Mothers er blandt de eneste i Danmark der laver en pizza der minder om de lækre pizzaer man finder i Napolis små stræder. Siden mit sidste besøg har jeg dog smagt noget nær det mest ægte når det gælder Napolitanske pizzaer – nemlig en Margherita fra Da Michele i Napoli. Et legendarisk pizza der er kendt for at lave pizzaer som man gjorde for 100 år siden.

Derfor var det også med en vis spændthed i kroppen at jeg i foråret fik en lyst til at spise Napolitansk pizza igen, og valgte at tage ind til Mothers for at se om de kunne måle sig med Da Michele, og ikke mindst mine egne forventninger fra det første besøg.

Det bliver et klart nej
Måske var forventningerne for store, måske var de ikke. Pizzaen var ikke så god som jeg huskede den, og umiddelbart syntes jeg heller ikke den kunne måle sig med hvad jeg forbinder med en Napolitansk pizza.

For det første er der bruningen. Den er simpelthen for jævn, og de klassiske leopardprikker er i klart undertal. Det gjorde også at pizzaen var meget sprød, og dejen var lidt sej i det. Normalt kan det være en god ting, men ift. den luftige og smeltende fornemmelse en pizza fra Da Michele gav mig, så var der langt til målet.

Cornicionen(skorpen) var heller ikke så luftig som jeg umiddelbart synes en pizza skal være.

Og så er der tomatsovsen. Den manglede den sødme og simpelthed som en San Marzano sovs umiddelbart naturligt har.

Det var med andre ord lidt af en skuffelse. Pizzaen er dog stadig blandt de bedste i København, men til min smag mangler den en anelse for at være den bedste.

Det skal dog også retfærdigvis siges at Mothers ikke selv giver udtryk for at de laver en klassisk Napolitansk pizza. De skal selvfølgelig have lov til at lade sig inspirere af originalen og udvikle den i den retning de føler er den rette.

About kermithimself

Passionate bikerider and pizzamaker. All in my spare time. I work professionally with marketing and events, and have many interests besides riding my bike and having fun with making pizzas.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Mothers – 2. visit

  1. Lullumut says:

    Jeg er ikke fan af deres pizza. Synes de er alt for luftige. Lidt for vulgære. Deres bruschetta er tilgengæld delicious.

Leave a Reply

