Man kan altid blive bedre

Dem der har fulgt med lidt her på bloggen ved at jeg tidligere har været ude med riven efter et besøg hos Pizze di Napo i Vedbæk. Jeg følte ikke at jeg fik den oplevelse som der var lagt op til ud fra ejerens egne udtalelser i lokale medier. Det har fået flere til at kommentere indlægget, nogle har haft samme oplevelse, andre slet ikke. Det endte med en henvendelse fra en der kendte ejeren, som var interesseret i at få mig ud og vise/fortælle hvad jeg ved om pizzaer, således at det hele kunne blive bedre. Jeg synes det er en modig beslutning, og jeg synes det er fedt at se at man selv ønsker at blive bedre til det man arbejder med. Jeg har selv et motto der hedder “Man kan altid blive bedre”, og den rigtigste løsning på dette er at blive ved med at opsøge viden omkring emnet. Det er sådan jeg selv har fået tilegnet min “viden” omkring pizzaer. Det har krævet utallige timer på diverse forums, nørde klip fra Youtube, spise på forskellige pizzeriaer rundt omkring i verden, og ikke mindst lavet forsøg hjemme i køkkenet med forskellige dejsammensætninger, mængder og teknikker.

Skole
Har man ikke tiden til at bruge lang tid på at blive bedre, så kan man dog leapfrogge lidt ved at deltage i et af de mange pizzakurser der findes i verden. Et af de mest anerkendte er VPN’s egen pizzaskole som ligger i Napoli og i San Diego. Her går man i skole i x antal dage, og lærer alt om historien bag napolitanske pizzaer, udvikling, produktionen etc. Hvert et lille skridt bliver gennemgået så man til sidst kan kalde sig en ægte pizzaiol. Men i sidste ende skal man have passionen for det. Du kan lære alle færdighederne, men hvis du ikke ønsker at lave fabelagtige pizzaer, så kan det være fuldstændig lige meget.

Hjælp
Men hvorfor vil jeg så ikke tage op til Vedbæk og videregive min “viden”? Nu har jeg jo selv været med til at kritisere stedet, og jeg ville måske have mulighed for at sætte mit præg på pizzeriaet. Men sagen er egentlig ret simpel, jeg vil selv have æren af at lave de bedste pizzaer i Danmark. Jeg går med en drøm om en dag at åbne mit eget sted, hvor jeg vil servere napolitanske pizzaer fra en rygende varm Stefano Ferrara ovn. Rent mentalt har jeg allerede en række ideer til hvordan indretningen skal være, hvad der skal være på kortet, og ikke mindst hvilke råvarer jeg gerne vil bruge. Hvornår jeg tør tage skridtet skal jeg ikke kunne sige på nuværende tidspunkt, men jeg håber at jeg en dag gør det.

Derfor vil/kan jeg ikke øse ud af mine teknikker o.lign. Jeg ville næsten også synes det var forkert, da jeg selv mener at man skal tilegne sig de egenskaber ved at opsøge viden. Der er så mange dårlige pizzeriaer derude der er rene pengemaskiner(forstås at ejeren udelukkende er ude på at tjene penge), og de er i virkeligheden fuldstændig ukritiske mht. det produkt de producerer. Her er der intet ønske for at ændre produktet og gøre det bedre, og det er netop det der kendetegner et godt pizzeria. Her arbejder man hele tiden med nye tanker, nye processer, og tænker hele tiden på hvordan man kan skabe den næste store sensation. Her er det passion der driver værket, og selvfølgelig skal der tjenes penge, men fokus ligger ikke på bundlinien. Hvis bare det kan løbe rundt, så er det som oftest tilfredsstillelse nok.

Ønsker man virkelig at give danskerne en ordentlig pizza, så gør man sit hjemmearbejde inden man åbner pizzeriaet. For hvis ens kerneydelse ikke sidder i skabet, hvordan skal kan man så overhovedet sige at man ønsker at lave gode pizzaer? Intentionerne kan være nok så gode, men man stiller jo heller ikke op til et marathon uden at have løbet før. Mange ting skal læres når man åbner en ny restaurant eller pizzeria, det kan være at købe varer ind, sørge for at hygiejnen er i top, udbetale lønninger og tage imod ordrer, men det der bare aldrig nogensinde må halte er produktet. Der skal være et ordentligt produkt til at starte med, og så kan man altid forsøge at gøre det bedre derfra.

Så stor respekt for at Pizze di Napo ønsker at blive bedre, og jeg kan kun opfordre dem til at opsøge denne viden og så ellers eksperimentere. Jeg kunne nok bare godt have ønsket mig at de havde gjort det inden de åbnede deres pizzeria.

About kermithimself

Passionate bikerider and pizzamaker. All in my spare time. I work professionally with marketing and events, and have many interests besides riding my bike and having fun with making pizzas.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

