Sidste uges eksperiment

I sidste uge lavede jeg en super lækker pizzadej der faktisk havde den helt rigtige struktur og følelse inden de blev åbnede. Om det var fordi min Ischia starter var mere stabil skal jeg ikke kunne sige, men den var hævet betydeligt mere op end jeg tidligere har oplevet. Derfor lige en hurtig gennemgang.

Starten
Surdejen var blevet fodret i timerne inden, og var også vokset betydeligt da jeg så endelig skulle bruge den. Det lune vejr vi havde i sidste uge har med garanti også bidraget positivt til den hurtige vækst, da der trods alt var i nærheden af 28 grader i mit køkkenskab.

Elastikken markerer udgangspunktet

En af metoderne til at se om surdejen er klar til at blive brugt, er hvis den flyder i vand. Det gjorde min uden problemer. Den opskrift jeg valgte at bruge var følgende:
Caputo Pizzeria mel – 100%
Vand – 58%
Starter – 0,5%
Siciliansk havsalt – 2%

Det første mix var med mel, vand og starteren i ca. 3 minutter indtil dejen blev samlet. Herefter tilføjede jeg saltet og lod det blive indarbejdet i dejen i ca. 2 minutter. I alt en mixertid på ca. 5 minutter hvorefter dejen røg over i en beholder til hævning.

Hævetid
Dejen fik lov til at hæve ved stuetemperatur, som i perioden lå omkring 25-30 grader i ca. 20 timer. Da jeg derfor skulle dele den til dejkugler, så dejen således ud i beholderen.

Godt hævet

Efter dejen var blevet delt i 8 kugler a ca. 275 gram, blev de lagt i en dejbakke i 4 rækker, med 2 i hver række. Bakken blev dækket til med film, og sat til at hæve i ca. 4 timer inden de første kugler kom i brug.

Bagningen
Efter at have varmet min stenovn op i en 1,5 times tid, meldte gulvet om temperaturer lige omkring de 500 grader. Med andre ord helt perfekt. De første dejkugler jeg tog ud var hævet rigtig flot op, og var virkelig luftige. Mere luftige end jeg ellers har oplevet. De var en absolut fornøjelse at arbejde med, og i ovnen puffede de også rigtig fint.

Dejkuglerne efter ca. 4 timers hævetid

Der blev på dagen bagt en række forskellige pizzaer, men fælles for dem var at de blev bagt med enten frisk mozzarella og San Marzano tomatsovs, eller ricotta. En af de personlige favoritter er en napolitansk pizza med ricotta, kartoffel, rødløg, og så med pesto og ruccola der der vendt i lidt olie/eddike dressing. Det smager virkelig himmelsk.

Det færdige resultat

About kermithimself

Passionate bikerider and pizzamaker. All in my spare time. I work professionally with marketing and events, and have many interests besides riding my bike and having fun with making pizzas.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

