Pizza som aldrig før

Der har været stille i bloggen i lidt tid, men der er en rigtig fin årsag til netop dette. Der var booket tur til Italien, og i en uge skulle jeg bo 30 km fra Napoli, og i et område af Italien hvor de absolut lækreste råvarer findes når det gælder pizzaer. Vi snakker helt rigtig San Marzano tomater der vokser i Vesuvs askejord, FRISK bøffelmozzarella, og måske verdens lækreste pizzamel – Caputo.

Min kæreste og jeg var i Napoli i én dag, og det blev til et tilfædigt syn med et af de mest berømte pizzarestauranter i verdens – Brandi.

Foran Pizzeria Brandi

Det var her Raffaele Esposito arbejdede dengang det hed Pizzeria di Pietro e Basta Cosi, og i 1889 serverede pizzaen for dronning Margherita, som senere blev kendt som Pizza Margherita. De har den flotteste Stefano Ferrara ovn, men planen var at vi skulle spise på et endnu mere kendt pizzeria i Napoli, nemlig Da Michele. Eftersigende skulle det være pizza som man aldrig nogensinde har smagt den, og de har da også kun 3 pizzaer på menuen:
– Marinara
– Margherita
– Doppia Mozzarella

Da vi fandt frem til stedet var det ind og trække nummer…..ja du læste rigtigt – trække nummer! Der stod en hord af mennesker ude foran der bare ventede på at komme ind på dette underlige pizzeria. Der var således 20 numre foran os, og vi ventede i ca. 45 minutter på bare at komme ind.

Foran Da Michele

Derinde blev vi sat ved et bord, blev spurgt om hvad vi kunne tænke os at drikke, og fik det derefter serveret i de der klassiske hvide plastikkopper man kender fra tandlægen. Virkelig eksotisk. Restauranten er indrettet med en række gamle billeder, og ikke mindst et billede af den oprindelige ejer – Michele. I dag er det hans sønner der driver det videre, og den ene af hans sønner var også tilstede da vi var der. Han har arbejdet med pizzaer sådan cirka altid, og går stadig bag disken fra tid til anden og åbner en dej. Jeg har set klip af hans talent, og det er nærmest poesi at se hvordan han åbner den.

Anyhow, vi bestilte bare en Margherita da vi også havde planer om at skulle spise hos Trianon som lå lige på den anden side af gaden. Kort tid efter var den på bordet, og jeg kan godt fortælle at det måske er den bedste pizza jeg nogensinde har fået.

Jeg vil ikke gøre det til et stort nummer, for den var ikke så forfærdeligt meget bedre end de andre pizzaer jeg har spist, inklusiv dem jeg selv har lavet. Det der var fantastisk ved denne pizza var bl.a. hele konsistensen. Den var blød, meget blød, og det var næsten så den smeltede i munden. Der var ikke forfærdeligt meget ost på, men til gengæld var der rigtig meget tomatsovs hvilket overraskede mig lidt. Den megen tomatsovs gjorde at pizzaen blev en helt anden smagsoplevelse end ellers, og jeg må sige at jeg glæder mig til at lave pizzaer igen så jeg selv kan få prøvet det af med den større mængde tomatsovs. Tomatsovsen her består i øvrigt af San Marzano på dåse, og intet mere.

Ny mål
Der er ingen tvivl om at det er den type pizza jeg meget gerne vil lave, og de næste forsøg vil da også blive på at nå en pizza der minder om denne. I virkeligheden burde det være simpelt nok
– kortere bagetid
– mere sovs

Jeg er dog ret spændt på at se hvor stor en forskel melet gør. Da Michele bruger selvfølgelig Caputo pizzeria mel, og det er nok det mest udbredte mel når det gælder napolitanske pizzaer. Det er trods alt også en lokal mølle. Man kan ikke købe Caputo i Danmark – i hvert fald ikke ud fra hvad jeg ved, og jeg synes jeg har gennemsøgt markedet meget. Det fik mig så til at bestille 25 kg Caputo mel som jeg i går modtog. Det er nu blevet delt op i mindre portioner, og skal allerede bruges i morgen.

I morgen skal jeg ind i restauranten – min kærestes familie driver en pizzarestaurant i Tivoli, hvor jeg engang imellem låner deres ovn til lidt eksperimenter, når jeg ikke lige tænder op i min egen lille stenovn(mere om den senere i øvrigt). Så forhåbentlig er mine 2 dejkugler helt klar til den tid, og så bliver det spændende at se hvor tæt jeg kan komme på Da Michele pizzaen fra Napoli.

About kermithimself

Passionate bikerider and pizzamaker. All in my spare time. I work professionally with marketing and events, and have many interests besides riding my bike and having fun with making pizzas.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Pizza som aldrig før

  1. Lars Lyngsøe Højberg says:

    Hej Pizzakermit

    Du skriver, at du fik Molino Caputo leveret!?! Hvor bestilte du. Jeg leder med lys og lygte!

    Venlig hilsen

    Lars – en mindst lige så passioneret pizzabager 🙂

Leave a Reply

